Tulossa pe 10.2. Informaatiolukutaidon etäkahvit

Vuosien 2022 ja 2023 aikana toteutetaan kiertue kirjastoissa LSSAVI:n kirjastotoimen ylitarkastajan sekä AKEPiKen projektisuunnittelijoiden ja koordinaattorin voimin. Kirjastojen kanssa keskustellaan esimerkiksi kirjaston roolista sivistyskunnassa, kirjaston vahvuuksista ja identiteetistä, kehittämiskohteista sekä työssä innostavista tekijöistä. Vierailimme Parkanon kirjastossa 13.10.2022.

Parkanon kirjasto sijaitsee kunnan keskustassa, entisen Centrum-vähittäiskaupan tiloissa. Kirjasto on remontoitu viitisen vuotta sitten perusteellisesti. Kirjastossa työskentelee kaksi kirjastovirkailijaa, yksi kirjastonhoitaja, yksi informaatikko ja kirjastonjohtaja. Keskusteluun osallistuivat kehittämiskirjastosta Jarkko Rikkilä, Juliaana Grahn ja Kalle Lehtinen sekä aluehallintoviraston Mika Mustikkamäki. Parkanon puolelta mukaan hyppäsivät sivistysjohtaja Jenni Alppi sekä kirjastonjohtaja Paula Latvajärvi ja kirjastonhoitaja Suvi Oksanen.

Hyvinvointia kirjastosta ja popup-kirjastopiste yhtenäiskoulussa

Parkanon kirjasto on kuntalaisten hyvinvoinnin ja yleissivistyksen peruspilari. Kirjasto vahvistaa osallisuutta ja sijaintinsa takia sinne on helppo tulla. Toimivat kirjastopalvelut ovat elinvoimatekijä, jonka monet päättäjätkin onneksi tunnistavat. Informaatikko Marjo Kylmänen koordinoi juuri päättynyttä Parkanon, Ikaalisten ja Kihniön yhteistä Hyvinvointia kirjastosta -projektia, jota esiteltiin myös Parkanon valtuustossa silmiä avaavasti.

Kirjaston roolin hahmottaminen uudessa sivistyskunnassa edellyttää kunnan kulttuuripuolen toimijoiden tiiviimpää yhteistyötä ja roolien selkeyttämistä. Sivistysjohtaja Jenni Alppi kertoo, että päättäjiä pyritään entistä enemmän tutustuttamaan kirjaston toimintaan. Esimerkiksi kaupungin sivistyslautakunta on kokoontunut kirjastossa. Kirjastonjohtaja Paula Latvajärvi on tehnyt kuntapäättäjille ja eläköityville virkamiehille kirjastokortteja – jos heiltä sellainen vielä puuttuu. Loistava idea!

Vuonna 2019 valmistuneen uuden yhtenäiskoulun kanssa tehtävän toiminnan järjestelyissä olisi vielä kehitettävää – kirjaston ja koulun suunnitelmaa työstetään.  Suvi kertoi meille loistavasta kokeilusta, jossa hän on pitänyt pop-up-kirjastopistettä uudella koululla. Tunnusteluista ja kokeiluista olisi tarkoitus päästä koulun kanssa suunnitelmallisempaan ja tavoitteellisempaan suuntaan tulevaisuudessa.

Henkilökunta vahvuus, tilat käyvät pieniksi

Parkanossa ajatellaan, että kirjaston tärkein vahvuus on hyvä henkilökunta. Toisaalta henkilökunta on kovin yksin kirjastossa ilman asiakkaita. Parkanon kirjaston vahvuuksiin liittyvät hyvät aineistomäärärahat, jotka ovat laadukkaiden sisältöjen ja kirjastolain mukaisen monipuolisen kokoelman tarjoamisen edellytys.

Kirjaston asiakaskunta on moninainen. Parkanon kirjaston palveluita käyttävät myös isompien kaupunkien asukkaat. Esimerkiksi lehtisalissa käy paljon lukijoita jo kello kahdeksasta alkaen, jolloin tila on omatoimisesti käytettävissä. Turisteja käy paljon erityisesti kesäisin matkailuinfon vuoksi, lapsiperheet vierailevat säännöllisesti ja nuoret kouluvisiitteihin liittyen. Ikäihmiset ovat kaupungin ikärakenteessa isosti edustettuna ja tämä vaikuttaa suunniteltaviin palveluihin. Alakouluikäisiä näkyy kirjastossa ilahduttavan paljon viettämässä aikaa. Liikuntavälinelainaus on tuonut runsaasti uusia asiakkaita. Kirjasto on tärkeä avoin, julkinen ja turvallinen tila.

Jenni lisää kirjaston vahvuuksiksi monipuolisuuden ja hyvän ilmapiirin. Kirjasto on keskeinen tuottaja kunnassa esimerkiksi tapahtumien osalta. Muutenkin keskustelijat ajattelevat, että kirjaston tulee olla kiinni ajassa – kirjastolain tehtävien kirjo edellyttää muuntumiskykyistä toimintaa. Ydintoimintaa on myös monipuolinen yhteistyö paikallisten yhdistysten ja muiden toimijoiden kanssa.

Kehittämiskohteena parkanolaiset mainitsevat kirjastotilan parannustarpeet. Tilat ovat ahtaat, esimerkiksi ajatellen näyttelyitä. Koko kaupungissa ei ole muita näyttelytiloja kuin kirjastosta nyt löytyvät, joten tarvetta olisi isommille. Alakerran tyhjiä liiketiloja onkin katseltu sillä silmällä. Omatoimikäyttöä pyritään myös kehittämään eteenpäin, Kihniöstä saadaan hyviä kokemuksia asian valmisteluvaiheessa.

Maksuttomuus on motivoivaa

Parkanossa ollaan innostuneita esimerkiksi siitä, kun asiakkaalle löydetään luettavaa ja asiakas palaa kirjastoon uudelleen pyytämään lisää kirjoja. Palvelujen maksuttomuus on asiakkaille tärkeää ja motivoi myös henkilökuntaa. Kirjastojen kehittämisessä olennaista on asiakkaiden kuunteleminen ja yhteistyö sen sijaan, että yritettäisiin selvitä yksin. Kirjastolaitos on upea juttu.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *