Kiinnostaako työelämävaihto? 🧳 PiKe-kirjastojen työelämävaihtotarjotin on auki 🧳

Vuosien 2022 ja 2023 aikana toteutetaan kiertue kirjastoissa LSSAVI:n kirjastotoimen ylitarkastajan sekä AKEPiKen projektisuunnittelijoiden ja koordinaattorin voimin. Kirjastojen kanssa keskustellaan esimerkiksi kirjaston roolista sivistyskunnassa vuodesta 2023 eteenpäin, kirjaston vahvuuksista ja identiteetistä, kehittämiskohteista ja työssä motivoivista sekä innostavista tekijöistä. Vierailimme Valkeakosken kirjastossa perjantaina 19.8.2022.

Valkeakosken kaupunginkirjasto Valo sijaitsee Torikeskuksen yläkerrassa, jossa kiertueen otti vastaan kirjastotoimenjohtaja Laila Uusitalo, sivistysjohtaja Markku Valkamo, osastonjohtajat Riikka Ranta (aikuistenosasto), Leena Takala (palveluosasto, kirjastoauto, kotipalvelu) ja Minna Edgren (lasten- ja nuortenosasto). Ennen Valoa yläkerta oli pitkään tyhjillään. Kirjaston siirron yhtenä tausta-ajatuksena oli viedä kirjasto sinne, missä ihmisetkin ovat. Keskustelijat jakavat tyytyväisyyden hyviä kirjastotiloja ja yhteishenkeä kohtaan.

PiKe-kirjastokeskustelijat Valkeakosken kirjastossa.

Osana olemista ja mukaan ottamista

Kirjasto on hyvinvoinnin tukipalvelu, joka toimii yhteistyössä muiden kaupungin toimialojen kanssa. Kulttuurin puolella rekrytoidaan, esimerkiksi uuteen kulttuurituottajan vakanssin ajankäyttöön on jyvitetty myös kirjastotoimintaa. Koko vapaa-aikapuolella kokoonnutaan säännöllisesti Teamsissa. Valkeakoski on Suomen mittakaavassa kakkossijalla kulttuuriin ja liikuntaan sijoittamisessa veronmaksajaa kohtaan. Käytännössä sivistykseen sijoittamiseen on juurruttu, esimerkiksi uuteen keskukseen kasvatus- ja opetuspuolelle suunnitellaan myös konserttisalia. Hyvinvoinnin merkityksistä on keskusteltu hyvinvointialueen tasolla myös Pirkanmaan hyvinvointialueen valmistelukokonaisuutta johtavan Tuukka Salkoahon ohjaamana. Valkeakoskella ajatellaan niin kirjastossa kuin päättäjätasollakin, että kirjastopalvelut ovat osa hyvinvointia. Hyvinvointialueisiin siirtyminen askarruttaa vielä siinä, kuinka sote-puolen palvelut kuten vanhustyö tullaan järjestämään käytännön yhdyspinnassa – kunnassa.

Osallisuus, tilastot ja tiedolla johtaminen nähdään tärkeänä kirjastopalvelujen kehittämisessä. Samaan aikaan kun yhteistyötä rakennetaan kaupungin sisällä, osallisuuden erilaisia toimintamuotoja nähdään tärkeänä kehittää myös yhteistyössä Hämeen ammattikorkeakoulun ja Valkeakosken ammattiopiston opiskelijoiden kanssa – tavoitteena ylipäätään olisi jalkauttaa teemoja enemmän käytäntöön ylätasolta ja verkostoissa. Nykyisen kirjaston suunnittelussa oli mukana sekä asiakkaita että henkilöstöä, ensimmäistä ilmentää kirjastolle klassinen pallotuoli, jälkimmäistä taas hyllyjen sijoittelu. Asiakkaita otetaan mukaan vähimmillään asiakaspalautteiden ja hankintaehdotusten muodossa, laajempaa kommentointia asiakkailta on joskus vaikeaa saada esimerkiksi tapahtumiin liittyen. Käytännön lähityöskentelyssä kuitenkin asiakas tulee lähelle, joten miten muotoilun ja osallisuuden saisi osaksi asiakaspalvelutilanteita?

Toimiva yhteistyö auttaa keskittymään sisältöön, lukutaidon edistäminen ydintä

Tilat ovat vahvuus, koska kirjasto sijaitsee siellä missä ihmiset liikkuvat. Tätä pidetään vahvuutena myös kirjaston saaman myönteisen palautteen kautta. Kohtuulliset resurssit toiminnalle ovat myönteisiä asioita, samaten uudet rekrytoinnit ja asiantuntevat työntekijät. Yhteistyö varhaiskasvatuksen, koulun ja neuvolan kanssa on erittäin toimivaa, myös yhteistyökumppanit ovat kiitelleet sujuvan yhteistyön sallivan heidän keskittyä suoraan tapahtumien sisältöön. Lasten- ja nuorten palvelut Minnan johdolla ovat varsin kehuttuja. 

Tilat voisivat olla paremmin saavutettavia ja käytössä tehokkaammin koko kaupunginkin tasolla, myös päiväsaikaan monen tilan ollessa käyttämättömiä. Lukiolaiset ja lapsiperheet käyttävät kirjastoa (ja torikeskusta) eri tapaan kuin seniorit ja etätyöntekijät. Tilojen akustiikka pohdituttaa. Olisi tärkeä pystyä luomaan sopivia alueita tapahtuman ja kohderyhmän luonteen mukaan, hiljaisista alueista aina sadan hengen katsomoon asti. Henkilöstökin kaipaisi avokonttorin oheen muuta työskentelytilaa. Tällä hetkellä nuoret ovat lastenosastolla vähän kylkiäisinä ja oman paikan puuttumisen kokemus saattaa vaikuttaa heidän kirjastokokemukseensa. Monitoimitilasta haaveillaan myös.

Kirjastoauto on nykyisessä ympäristössä on kehittämiskohde, nosteleminen ja kantaminen suuntaan ja toiseen ilman erillistä lastausaluetta ei palvele ihanteellisella tavalla. Matkaetäisyys kirjastoon koulusta on tärkeää, ja palvelujen kehittämisessä riittävä väestöpohja tulisi olla taustalla miettiessä, kuinka kirjastoautopalvelut jatkossa tullaan toteuttamaan. Sosiaalisen median osalta kirjasto kehittyy osin itsestäänkin viestintätyöhön varatun rekrytoinnin myötä. Kirjastossa pyritään siihen, että tapahtumat ja kokoelmat olisivat lähellä – jokainen kirjastokäynti kouluikäiselle lapselle on aina tärkeä.

Lukemisen edistämisessä tulisi ylläpitää kiinnostusta, kannustusta ja ymmärrystä valitsemastaan lukemisesta jo alakoulussa – ennen kuin lukemisharrastus alkaa tippua pois tai aletaan tyytyä lastenkirjallisuuteen. Tällä olisi lukutaitoon valtava vaikutus myös jatko-opintoihin siirtyessä, opintojen aikana ei tarvitsisi selvittää ensin lähtötasoa kaikilta. Tokaluokkalaisille suunnitellaan kirjallisuuspohjaisia ilmaisutyöpajoja, jotka voisi saada pysyvämmäksi toimintamuodoksi sekä koulussa että kirjastoissa lainattavilla kirjapaketeilla. 

Vastausten kirja Valkeakosken kirjaston kokoelmissa hyllypaikassa 15 Rajatieto
Lukemisen edistäminen ja kuinka se tehdään – löytyykö se Vastausten kirjasta?

Äärettömän monipuolinen työ ja myönteinen asiakaskokemus motivoivat 

Äärettömän monipuolinen työ ja mahdollisuus olla tekemisissä erilaisten ihmisten kanssa on innostavaa. Samaan aikaan kuin mahdollisuus oman työn tekemiseen on tärkeää. Myönteinen palaute motivoi ja tuntuu aina hyvältä saada. On myös kiinnostavaa seurata, minkä pariin kirjastossa asiakkaat menevät, erityisesti lapset lukutaidon heiketessä. 

Kirjastotyössä on myös valtava määrä uusia tehtäviä. Hyvät koulutukset motivoivat pidemmän aikaa. Koulutuksiin pääsee ja osallistumiset saadaan sovittua kyllä, ihanteena on että kaikki osallistuisivat. Motivointi kulkee tässä samalla yhtä tärkeänä kuin motivoituminen. Saimme tästä itsekin paljon koulutusideoita eri tavoista liittää kirjallisuutta ja lukemista hyvinvointiin!

Seuraa somessa

Valkeakosken kaupunginkirjasto Facebookissa

Valkeakosken kaupunginkirjasto Instagramissa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *