🧳 PiKe-kirjastojen työelävaihtotarjotin avattu! 🧳

Kehittämiskirjaston ajankohtaisia uutisia on esitelty Tampereen henkilöstöinfossa sekä PIKI- ja Keski-kirjastojen ohjausryhmissä. Artikkelin sisältö pohjautuu Tampereen kaupunginkirjaston kuukausi-infon esitykseen. Tekstin on kirjoittanut suunnittelija Lepe Parviainen.

Katso video

Digihankkeen suunnitelmassa on 4 osaa

PiKe-alueen yleisten kirjastojen digihankkeen koordinaattori Terhi Turkia kertoi ajankohtaisia asioita digihankkeesta. Jokaisella yhdeksällä alueellisen kehittämiskirjaston alueella on oma digihankkeensa OKM:n erillisrahoituksella AKE-toiminnan ohessa. Hankkeen taustalla on lainsäädäntö digitaalisten palvelujen järjestämisestä ja digituen järjestämisen tarve valtakunnallisesti. Hankkeessa on kaksi osaa: 1) henkilöstön osaamisen kehittäminen ja 2) digituen tarjoajien verkostoituminen ja verkostojen tuntemus.

Terhi aloitti hankkeessa lokakuun alussa 2019 ja on 2020 syyskuun loppuun asti hankkeessa. PiKe-alueella hanke kohdistuu alle 5000 asukkaan kuntiin ja niiden kirjastoihin. Näitä on kaikkiaan 21, PIKI-kimpan alueella 6 ja Keski-kimpassa 15.

  • Digiopastusten tilannekartoitus
  • Digiajokorttikoulutukset lähelle
  • Minä digiopastajana?
  • Työkalut, verkostot ja viestintä

Terhi on kiertänyt pieniä kuntia ja kunkin kirjaston digiasioiden nykytilanteesta on keskusteltu. Keskustelujen perusteella on räätälöity digiajokorttikoulutuksia pienten kuntien tarpeisiin. Niihin voi myös halutessaan ilmoittautua isoista kunnista. Toimintamalleja ja käytäntöjä ja kumppanuuksia kehitetään. Kirjastoammattilaisen ammatti-identiteettiä suhteessa digiopastamiseen työtehtävänä on pohdittu.

Digihankkeessa on perustettu Digihelppi-keskusteluryhmä. Se on matalan kynnyksen Whatsapp-ryhmä digikysymyksille PiKe-kirjastojen henkilökunnalle. Jos asiakaspalvelussa tulee eteen vaikea digikysymys, johon kaipaa apua, Digihelpin kautta voi saada vastauksen ja keskustella digiasioista yleisestikin.

Digiajokortin uudistukset

Projektisuunnittelija Salla Hyökki kertoi digiajokortin uudistuksista ja AKE PiKen digihankkeen etenemisestä. Saatujen palautteiden ja AKEn omien huomioiden perusteella uudistettiin digiajokorttia: Osiot säilyvät samanlaisina, mutta pieniä muutoksia on tullut koulutussisältöihin ja kouluttajiin. Salla kertoi tarkemmin koulutuskalenterista ja eri osioiden lisätyistä ja uudistetuista koulutuksista, ja uudistunut digiajokortti on akepiken sivuilla. Digiajokortin lähiopetusta tarjotaan vain enää tänä vuonna 2020, joten kannattaa aloittaa suorittaminen nyt, ellei ole jo aloittanut.

Salla kertoi, miksi ja miten digiajokortti kannattaa suorittaa. Digiajokortti antaa perustiedot digiosaamisesta kirjastoympäristössä ja auttaa digiosaamisen haltuunotossa. Digiajokortti tarjoaa myös eväitä digiopastustilanteisiin, joka on osa kirjastojen tietopalvelua ja tiedonhakua. Digiajokortti suoritetaan niin, että työntekijä valitsee vähintään yhden valinnaisen osion pakollisten lisäksi. Koulutuksia on erityyppisiä: työpajoja, webinaareja, tallenteita, etäkoulutuksia, opetuspaketteja, itseopiskelumateriaaleja. Suorittamiseen menee työaikaa noin viikko.

Salla kävi läpi koulutusten palautteiden yhteenvedon vuodelta 2019.  Parhaiten vastasi tarpeisiin Instagramin perusteet, Celian palvelut tutuiksi, Työskentelen ja teen yhteistyötä verkossa sekä Miten teen podcastin? Eniten uutta tietoa antoi Digiä opastamaan ja Miten teen podcastin? Sisällön arviointiin parhaiten siirtyvän muualle työyhteisöön Digiä opastamaan -koulutuksesta. Korkein kokonaistyytyväisyys oli koulutuksilla Celian palvelut tutuiksi, Instagramin perusteet ja YouTuben perusteet.

Viime vuoden kohokohdat ja painopisteet 2020

Koordinaattori Jarkko Rikkilä kävi läpi menneen vuoden kohokohdat ja painopisteet vuodelle 2020. Vuoden aloitti uusi nettisivusto akepike.fi, jonka kehittämiskirjasto loi yhdessä websuunnittelija Leila Virran kanssa. AKE PiKe sai myös vierailla Next Library 2019 -konferenssissa Aarhusissa Tanskassa sekä IFLAn satelliittikonferenssissa Zagrebissa Kroatiassa.

AKE PiKe pyrkii tuomaan alueen kirjastoihin keinoja, joilla tukea työntekijöiden osaamisen kehittämistä. Etäosallistumismahdollisuuksia tuetaan aina kun mahdollista, siitä tulee kiittävää palautetta. Osallistujamäärien perusteella kolme suosituinta koulutusta olivat Valta, valinta ja kokoelmat (100 osallistujaa), Kirjakutsut 2019 (89 osallistujaa + kymmeniä striimin välityksellä) ja Avaimet tulevaisuuden musiikkikirjastoille (70 osallistujaa).

Parhaat arviot saivat Emmi Nuorgamin Rohkea, liikkuva ja suunnitelmallinen somentekijä, Viehkeä ja viestivä kirjastotila sekä Kirjakutsut 2019. Erityisesti Nuorgamin some-koulutus sai loistavat arviot kurssilaisilta ja vapaapalautteista selviää, että some-osaamista leviää koulutuksista työpaikoilla. Myös kirjallisuus- ja musiikkipohjaiset koulutukset tukevat suoraan suosittelua ja arjen työtä. Samoin oppimisvierailu Espoon Isoon Omenaan teki vaikutuksen.

Digiajokorttia jalkautettiin vuoden puolivälissä digikiertueella. Tiimirakennetta kasvatettiin lasten- ja nuortenkirjastotyön LaNu-tiimin rinnalle perustetuilla esteettömyyden ja saavutettavuuden ESA-tiimillä ja digitaalisten palvelujen kehittämisen DIGI-tiimillä. LaNu-tiimin kirjahankkeessa tuotettiin upea printti- ja digijulkaisu Lasten ja nuortenkirjastotyö PiKe-kirjastoissa – Lämmöllä lukemisen tukena. Kirjan tekstin kirjoitti ja kokosi pedagoginen informaatikko Mervi Hietanen.

Vuoden 2020 teemat

  • Kehitän yhdessä ja tunnistan kohderyhmät
  • Olen rohkea kirjastolähettiläs
  • Palvelen silmäntasaisesti ja hallitsen digin
  • Voin hyvin ja päivitän osaamistani

Tavoitteita vuodelle 2020 ovat vertaisoppimisen kehittäminen ja tiimien verkostomaisen jakamisen vahvistaminen. Tuetaan henkilöstöä oman työn kautta oppimiseen sekä oppimiseen kollegoilta ja yhteistyöhön yli kuntarajojen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *