Asenne, tunnelma ja yhdessä tekeminen inspiroivat Ison Omenan kirjastossa

Lähdimme oppimisvierailulle Espoon Ison Omenan kirjastoon helmikuisena perjantaina. Mukana oli kirjastolaisia Tampereelta ja PIKI-alueelta. Vierailu teemana oli digitaalisuus ja asiakaspalvelu eli muun muassa e-aineistot, digiopastuksen antaminen, monikanavainen asiakaspalvelu sekä uudet digitaaliset ratkaisut ja palvelut.

Kauppakeskus Ison Omenan kirjasto sijaitsee Palvelutorilla, Ison Omenan laajennusosassa. Kirjaston palveluiden lisäksi Palvelutorilla toimii muun muassa kaupungin terveysasema, mielenterveys – ja päihdepalvelut, nuorisopalvelut, neuvola, Kelan asiointipiste ja kaupungin palveluiden asiointipiste. Kirjaston tilat ja laitteisiin ja harrastamiseen keskittyvä Paja-tila sijaitsivat torin keskiosassa.

Meitä oli Ison Omenan kirjastossa vastassa kirjastopedagogi Reeta Voutilainen ja johtava kirjastopedagogi Pudi Kettunen. Saimme heti vierailun alkuun heiltä kirjastokierroksen Ison Omenan kirjastossa. Kierroksen jälkeen kirjastopalvelupäällikkö Oili Sivula kertoi meille muun muassa Espoon kirjastojen digitalisoiduista palveluista ja käyttöön otetusta somestrategiasta.

Oili2

Kuvassa oikealla Oili ja keskellä Reeta

Keskustelimme laajasti myös kirjaston ja Pajan henkilökunnan työtehtävistä, pedagogisesta osaamisesta, työnohjauksesta ja suhtautumisesta työhön. Reeta kertoi meille lopuksi e-aineistoista ja niiden markkinointiin liittyvistä asioista. Vierailun päätteeksi tutustuimme Pajan toimintaan, jossa on mahdollista muun muassa 3D-tulostaa, käyttää ompelukonetta, rakennella robotteja ja käyttää erilaisia leikkureita.

 

 

 

Vierailun jälkeen keräsimme osallistujilta kommentteja. Tässä alla kootusti ja teemoiteltuna niitä.

Missä asiassa Ison Omenan kirjastossa oli onnistuttu erityisen hyvin?

Asenne, tunnelma ja yhdessä tekeminen

  • Henkilökunta vaikutti innostuneelta kaikesta uudesta.
  • Kokeilemisen asenne!
  • Asenteessa, tekemisen meininki eikä pelätty epäonnistumista.
  • Yhteisöllisyys – miten osallistetaan kirjaston käyttäjiä ja muitakin toimijoita esimerkkinä robottiprojekti ja Pajawiki.
  • Henkilökunnan asenne oli hieno; kaikkia autetaan jos osataan, ja jos ei osata niin yritetään yhteistyössä muiden asiakkaiden kanssa jne.
  • Koko organisaatio johtoa myöten oli mukana tekemässä töitä yhteisen asian eteen.
    Asiakkaiden lisäksi myös kaikki työntekijät olivat arvostettuja ja että heidän hyvinvoinnistaan haluttiin pitää huolta. Tämä varmasti heijastuu myös asiakaspalveluun.
  • Kirjasto on selkeästi avoin kaikille ja helposti saavutettavissa.
  • Rento tunnelma, panostettu henkilökuntaan (koulutusta, työnohjausta, riittävästi työntekijöitä)
  • Tekemään yhdessä asiakkaiden kanssa, omaksumaan “opetellaan yhdessä” -asenne, antamaan laaja-alaista digitukea
  • Pieniä viihtymistä ja olemista, fiilistelyä korostavia yhdessätekemisen asioita: pajawiki, siemenkirjasto 🙂 jne.

Digitaaliset palvelut ja toimivat tilat

  • Onnistuttu saamaan monipuoliset e-aineistot ja e-palvelut (ja niiden markkinointimateriaalit).
  • Digitaalisiin palveluihin oli komeasti panostettu.
  • Some-asiat oli mietitty
  • Verkkopalveluissa ja e-aineistoissa, ja jossain määrin myös niiden markkinoinnissa
  • Tilava ja monipuolinen paja. Hyvin varustettu stage.
  • Stage oli myös kirjaston ulkopuolisten tahojen käytössä
  • Tilojen käyttö/varaukset voivat luoda lisäarvoa ja näkyvyyttä kirjastolle tapahtumien kautta. Huolimatta siitä, onko tapahtuma kirjaston järjestämä.
  • Opasteet olivat selkeitä.
  • Kirjaston palveluja pyritään viemään sinne missä ei-käyttäjät ovat.

 

Mikä Ison Omenan kirjastossa erityisesti herätti kysymyksiä?

Kiire ja jaksaminen

  • Henkilökunnan jaksaminen kiireessä.
  • Häviääkö peruskirjasto näihin kaikkiin muihin toimintoihin?:
  • Miten ehtivät (henkilökuntaresurssit, digituen organisointi, jne)? Tekevätkö tietopalvelutyötä lainkaan? Vain vähän asiakaspalvelijoita saatavilla. Jäävätkö sisällöt muun tekemisen jalkoihin?
  • Kiire, hässäkkä, henkilökunnan jaksaminen –> paljon perehdytystyötä, kuka tekee ja jaksaa?

Organisointi ja tilan hahmottaminen

  • Iso kirjasto, paljon työntekijöitä ja monenlaista puuhaa. Miten kaikki on organisoitu?
  • Kirjastohenkilökuntaa näytti olevan todella vähän asiakaspalvelussa. Eivätkö nämä asiakkaat tarvitse apua, osaavatko he toimia verkossa ja kysyä chatissä, jos ongelmia tulee? Vai enkö vain huomannut kaikkia henkilökunnan edustajia hyllyjen välissä?
  • Turvanapit ja tilanteet, kun niitä tarvitaan.
  • Koko hyvinvointikeskuksen tila jotenkin sekavan oloinen. Aluksi oli vaikea hahmottaa millä palvelualueella oli.
  • Vähän sekavaa toimintaa.
  • Opasteista huolimatta lievä sekavuus tilassa, mutta jos aikaa tutustumiseen olisi ollut enemmän, olisi ehkä hahmottunut paremmin.
    Tilojen väritys ja suunnittelu. Tunsin olevani räikeässä labyrintissä tai osanen palapelissä.

 

Miten voit hyödyntää Ison Omenan kirjastosta saatuja ajatuksia omassa työssäsi?

Asenne ja työkulttuuri

  • Ainakin sain vahvistusta sille, että kannattaa rohkeasti muuttaa ajattelutapaa kirjaston merkityksestä. Kirjasto on paljon muutakin kuin vain kirjojen lainauspaikka.
  • Tuntuu, että palvelujen osalta ison kirjaston malleja on vaikea ujuttaa pienen kirjaston arkeen. Mutta asenteessa on oppimista ja toimii myös pienessä kirjastossa, tätä ilosanomaa viedään eteenpäin!
  • Asenteessa on opittavaa (toisaalta asenteen tulisi olla koko kirjaston tasoinen, eikä vain henkilökohtainen).
  • Vapaampi suhtautuminen omaan työkulttuuriin ja innovatiivisempaa menoa
  • Yhteisöllisten ideoiden kehittäminen, esimerkiksi enemmän työpajoja.
  • Työnohjauksen varmistaminen työssäni, joka vaikutti olevan itsestäänselvyys Espoossa.
  • Haluaisin työssäni viedä eteenpäin sellaista työkulttuuria, jossa kaikki ovat arvostettuja ja mukana kuvioissa omana itsenään ja omilla lahjoillaan. Pelkkä hyvä tahto ei kuitenkaan riitä vaan tarvittaisiin jonkinlaiset selkeät pelisäännöt.
  • Teki vaikutuksen, kun kuulin kuinka sivarit, työkokeilijat jne. otetaan mukaan työyhteisöön.

Ennakkoilmoittautumislomake

  • Digitaalisista palveluista herätti huomioita asiakkaan ennakkoilmoittautuminen mahdollisuus kirjastojärjestelmään. Tätä olisi hienoa lähteä työstämään meilläkin.
  • Ilmoittautumislomakkeen käyttöönottoa Aurorassa selvitellään.
  • Asiakkaan sähköinen rekisteröitymislomaketta mekin olemme ideoineet ja nyt oli kiva nähdä sellainen toiminnassa, joten sitä lähdetään viemään nyt eteenpäin.

Verkkopalvelut ja e-markkinointi

  • Haluan tutustua tarkemmin Helmetin verkkopalveluihin ja olla tarvittaessa tuomassa sopivimpien käyttöönottoa myös Tampereella.
  • E-markkinointiin ainakin tuli vinkkejä. Kovin monet asiat ovat rahasta kiinni.
  • E-matskujen mainoskampanja toivottavasti toteutuu isosti.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *