🧳 PiKe-kirjastojen työelämävaihtotarjotin avattu! 🧳

Miten meihin vaikutetaan digitaalisena aikana? Mitä uhkakuvia maalataan? Millaisia välineitä voimme käyttää totuuden selvittämiseen? Kriittisen ajattelun ja kriittisen kansalaisuuden tarve tässä ajassa on yhä kiistattomampi.

Kansanvallan uljas linnake -hankkeen Tampere-versiossa lähdimme kokeilemaan pakopeliä demokratia- ja mediakasvatus mielessä. Ideapohjana oli startti- ja kumppanuustyöpajoissa kehitetty oikeusmurhapeli/pako diktatuurista. Ideoista muovautui vuoden 2022 loppupuolella ja vuoden 2023 alkupuolella Demokratian apokalypsi -pakopeli.

Ydinajatuksena oli luoda nuorten kohderyhmälle liikuteltava pakopeli, joka on helppo toteuttaa erilaisissa ympäristöissä ja on kevyesti siirrettävissä. Kokeilun tavoitteena oli konkretisoida kirjastolain demokratiapykäliä ja tuoda abstraktit tehtävät lähemmäksi kirjaston arkea. Toisaalta tarkoituksena oli tutustuttaa kirjaston työntekijät mediakasvatukseen ja mediakasvatuksen työkaluihin.

Pitkäjänteinen ja iteroiva toteutus

Pakopelin visiointi käynnistyi viime vuoden marraskuussa demokratiakokeilujen työpajassa, jossa leikittiin legoilla ja ideoitiin hankekokeilua. Leikkihän on erinomainen toimintatapa, kun tutkitaan tuntematonta ja hahmotetaan tulevaisuutta. Pelin tehtävien tuli tukea pelin teemaa. Suunnittelun aikana pelin teema ja tarina, kulku, tehtävät ja looginen eteneminen olivat jatkuvassa vuorovaikutuksessa.

Pelimateriaalien teko ja hankinta järjestettiin suunnittelukokouksissa ja Teamsissa. Meillä oli ja on Demokratian apokalypsi -kanava Teams-alustalla. Kanava on soveltunut tässä tapauksessa hyvin viestintään, vastuiden ja to do -listausten jakoon ja ylläpitoon. Kokeilulla ei ollut ehdotonta aikarajaa. Se on mahdollistanut pitkäjänteisen työskentelyn.

Iteroimme eli toistimme peliä testaamalla sitä kolmessa lohkossa. Aluksi henkilökunta pelasi demokratian apokalypsin Sampolan kirjastossa. Seuraavaksi oli kohderyhmätestaukset Tesoman kirjastossa ja viimeinen kierros käytiin Messukylän kirjastossa. Pelaajia oli 5. -luokkalaisista 9. -luokkalaisiin. Iteroiva toteutus sopii pakopeliin ja sen konseptointiin. Olemme muokanneet esimerkiksi lähdekritiikkitehtävää, joka oli aluksi aivan liian vaikea. Kokeilemalla, tekemällä ja testaamalla saadaan näkyviin se, mikä toimii ja mikä ei. Testiryhmien ikähaitari ja vaihteleva kokemus pakopeleistä on ollut hyödyksi pelin kehittämisessä.

Viimeisissä peluutuksissa kysyimme jo tarkemmin palautetta pelaajilta ja kerroimme pelin opetussisällöistä. Messukylässä pelanneet ryhmät saivat myös diplomin osallistumisesta.  

”Me ollaan vähän ku agentteja.”

Pakopelin imua Messukylän kirjastossa

Tämä 6.-luokkalaisen kommentti pelistä kuvannee opetuksellisen pakopelin imua. Peli antaa onnistumisen iloa. Nuoremmilla pelaajilla flow-tila näkyy selvästi. Pakopelipedagogiikassa pyrkimyksenä on, että pelaajat saavuttavat oppimisen kannalta hyödyllisen flow-tilan, ja siinä kokeilu on onnistunut.

Työryhmämme yhteistyö on ollut iloista, sujuvaa ja innostavaa. Kokeilu kehitti myös osaamista, sillä osalla ryhmästä ei ollut aiempaa kokemusta pakopelien suunnittelusta ja tekemisestä. Saimme aikaan sen, mitä tavoittelimme – siirrettävän pakopelin, joka on visuaalisesti onnistunut. Peliä on tuotteistettu keväällä ja kesällä 2023. Ajatuksena on, että pelistä saadaan sekä kopioitava ja muokattava paketti jakoon, demokratiatyön innoittajaksi kirjastoihimme.

Pelaamiseen voivat osallistua sekä aikuiset että lapset ja vaikkapa perheet. Ja koska peli on pelattavissa kirjastossa, se on tasavertaisesti käytössä! Selvitätkö sinä, kuka on vallankaappauksen takana?

Teksti: Marjo Hietikko

Kysy lisäinfoa ja/tai tilaa Demokratian apokalypsi -pakopelipaketti kokeiluun: [email protected].

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *