Tulossa pe 10.2. Informaatiolukutaidon etäkahvit

Kirjoitus on työelämän kehittämiseen erikoistuneen Resis Oy:n valmentajien Hanna Ikosen ja Mari Granholmin kokemus PiKen positiivisen johtamisen PoJo-hankkeen luotsaamisesta. 


Pääsimme tänä vuonna ohjaamaan Pirkanmaan ja Keski-Suomen kirjastoalan esihenkilöille suunnattua positiivisen johtamisen PoJo-ohjelmaa. Kyseessä oli vuoden kestänyt kokonaisuus, joka sisälsi kahdeksan tapaamista noin kuukauden välein. Tapaamiset tapahtuivat etäyhteyksin osallistujien maantieteellisestä sijainnista ja pandemiasta johtuen. 

Valmennus sisälsi erityisesti syventymistä omaan itseen. Millaisesta ihmiskuvasta käsin johdan, mitkä ovat arvoni, millainen olen vuorovaikutustilanteissa, miten luon ympärilleni psykologista turvallisuutta? Mitkä ovat minun vahvuuteni ja miten niitä käytän? Entä mitkä ovat resurssini, millaista psykologista pääomaa minulla on ja miten voisin sitä kasvattaa? Millaista osaamista minulla on esihenkilönä ja millaista osaamista tarvitsen tulevaisuudessa? Muun muassa näitä kysymyksiä pohdimme tämän vuoden aikana.

Itsetuntemuksen lisäksi osallistujat veivät oppimaansa myös työyhteisön tasolle erilaisten menetelmällisten työkalujen avulla. Niin usein valmennukset jäävät ns. ”nice to know” tasolle. Näiden työyhteisötason tehtävien avulla pyrimme viemään valmennuksen myös käytäntöön, jotta oppimista tapahtuisi myös kokemuksellisella tasolla ja opittu siirtyisi aidosti työelämään. Oleellisena osana valmennusta toimi myös vertaisjakaminen, jota osallistujat pääsivät jokaisella valmennuskerralla kokemaan pienryhmäkeskusteluissa. 

Viimeinen kerta huipentui tulevaisuustyöskentelyyn, jonka avulla osallistujat pääsivät pohtimaan johtamisen tulevaisuutta tulevaisuuskolmio-työkalun avulla. Menetelmä siivitti osallistujia jatkamaan työskentelyä johtamisen kehittämisen parissa myös tämän valmennuksen jälkeen.

Tämä valmennus oli myös meille valmentajille erittäin merkityksellinen ja onnistunut kokemus. Kirjastolaiset ovat lämpimiä, autenttisia ja aktiivisia osallistujia. Yhteiset keskustelumme tavoittivat aina myös syvempiä kerroksia. Yhteistyö AKE:laisten kanssa oli myös täyttä timanttia. Empaattiset ja asiantuntevat Jarkko ja Juli auttoivat meitä räätälöimään sisältöä juuri kirjastoalalle sopivaksi. Vähintäänkin toinen heistä myös osallistui jokaiselle valmennuskerralle, mikä viesti myös meidän suuntaamme heidän sitoutumisestaan valmennuksen vaikuttavuuteen. AKE:lla oltiin selvästi kiinnostuneita valmennuksen sisällöstä ja osallistujien kokemuksista läpi prosessin. Tämä mahdollisti myös meille jatkuvan palautteen keräämisen. 

Jo ennen tätä prosessia kirjasto oli meille merkityksellinen instituutio. Tämän vuoden aikana opimme kuitenkin kirjastoista ja kirjastolaisista vielä hurjasti lisää. Kirjastot tekevät todella merkityksellistä työtä inhimillisten arvojen, demokratian, suvaitsevaisuuden ja osallisuuden parissa. Kirjastokortti on jo itsessään symboli luottamuksesta, joka annetaan jo ihan pienille lapsille. Lukutaidon edistämisen tehtävä on jo itsessään tässä ajassa äärimmäisen merkityksellinen sarka. Kirjasto toimii myös paikkana, jossa saat neuvontaa ja opastusta myös muuhun kuin lainaamiseen liittyen. Kirjasto on myös vastavoima alati kiihtyvälle maailmalle. Lukeminen auttaa palauttamaan kadonneen keskittymiskyvyn, irrottaa ruuduista, sivistää ja edistää empatiataitoja. Viimeisellä kerralla pohdimmekin yhdessä ”Voiko kirjasto pelastaa maailman?”. Meidän kokemuksemme perusteella vastaamme, että kyllä voi! 

Kiitos ihanat, lämpimät esihenkilöt sekä Jarkko ja Juli tästä yhteisestä vuodesta. 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *