Hyvä peliliike (HyPe) blogauttaa: Tapahtumia, toimintaa ja taivaanrannan maalailua

Kuvassa ovat Hyvä peliliike -hankkeen vetäjät Pekka, Marko ja Paula.

Hyvä peliliike -hankkeen järjestämässä Pelit kirjastossa kaikille -koulutusiltapäivässä haettiin innoitusta yhteistyökumppanuuksiin kuuntelemalla puheenvuoroja Tampereen pelitoimijoilta ja inspiroiduttiin ennakkoluulottomista pelikokeiluista. Viriketehtävänä udeltiin kirjastoissa järjestetyistä pelitapahtumista ja haaveiltiin unelmien pelitapahtumista.

Teksti: Paula Räty, Hyvä peliliike -hanke


Millainen pelitapahtuma kirjastossasi on järjestetty?

Järjestetyistä tapahtumista kuvastui heti kirjasto-osaamisen ydin: Kuten muustakin aineistosta, peleistäkin oli järjestetty aktiivisesti somevinkkausta ja aineistonäyttelyitä.

Säännöllistä pelailua ja peliaiheista keskustelua oli järjestetty useammissa paikoissa, ja mallia järjestämiseen otettu mm. lukupiireistä. Jatkuvuutta ja säännöllisyyttä pidettiin kriittisinä tekijöinä, sillä ne auttavat asiakkaita löytämään tiensä kiinnostaviin tapahtumiin ja helpottavat peliporukoiden muotoutumista.

Vaikka pelaamista pidetään tyypillisesti lasten ja nuorten puuhana, silmiinpistävästi vain pieni osa kirjastojen pelitoiminnasta oli suunnattu vain kapealle asiakasryhmälle. Yhteistyö nuorisotoimen tahojen kanssa toki näkyi, ja ohjaajan läsnäolo koululaisten pelitapahtumissa oli havaittu toimivaksi käytännöksi.

Valkeakoskella oli koettu taianomaisia hetkiä Harry Potter -pakohuoneen parissa. Pakohuone oli järjestetty kirjastolle muutaman kirjastolaisen voimin ja oli osa laajempaa Potter-tapahtumaa. Kirjallisuusaiheinen pakohuone onkin oiva esimerkki pelillisyyden loihtimisesta osaksi perinteisempää kirjastotoimintaa.

Myös muutamat vierailevat puhujat innostuivat vastailemaan ja niinpä tehtävä täydentyi mm. Suomen pelimuseon loistavilla tapahtumilla pelimusiikkikonserteista teemaluentoihin.

Kuvituskuva jamboard-sessiosta: Minkälaisia pelitapahtumia kirjastoissa on järjestetty?

Unelmien pelitapahtuma

Toisessa osassa osallistujat pääsivät rakentelemaan pilvilinnoja vailla resurssipulaa ja arkisen aherruksen asettamia rajoitteita. Tästä huolimatta ideat olivat hämmästyttävän toteutuskelpoisia, kun osallistujat päästettiin pohtimaan, millaisen pelitapahtuman he haluaisivat järjestää tai millaiseen tapahtumaan haluaisivat itse osallistua.

Ideoita sinkoili luovista työpajoista kilpailullisiin tapahtumiin. Luovuus ja tietotaito kukkisivat villeinä pelihahmopukujen askartelussa sekä 3D-hahmojen ja lautapelien suunnittelun ja toteutuksen parissa. Urheiluhenkeä osoittivat kilpailulliset vastaukset, kuten NHL-kisa, e-urheiluolympialaiset ja urheilupelikisat retrokoneilla. Samaan sarjaan voitaneen laskea myös pelin nopeaan läpäisyyn tähtäävä speedrun-tapahtuma.

Henkilökohtaista kiinnostusta säteilivät haaveet pelitestistriimistä ja Dungeons & Dragons -roolipelisessiosta. Toisaalta huomiota suunnattiin tietyille, kenties paitsioon jääneille ja pelitietoutta kipeästi kaipaaville asiakasryhmille: Osallistujat suunnittelivat pelitapahtumia eläkeläisille ja lasten peliharrastuksista sivuun jääneille vanhemmille. Mediakasvatusmahdollisuus näköpiirissä!

Eräs unelmista löytyi edellisen tehtävän kautta, kun peliprojektimme päällikkö Pekka lankesi Akateemisten pelaajien Pelimuseossa järjestämän syvällistä pelikeskustelua sisältävän Pelipiirin pauloihin. Samalla kiteytyi viriketehtävän ydin: Kokemusten ja ideoiden jakaminen, ja mahdollisuus ottaa oppia toisten järjestämistä tai suunnittelemista tapahtumista.

Seuraavaksi olisikin aiheellista pohtia, kuinka unelmat saataisiin toteutumaan. Hyvien käytäntöjen levittämisen ja pelitietouden lisäämisen asialla toimiva Hyvä Peliliike jatkaa toimintaansa vuoden 2022 aikana, jolloin PIKE-alueen kirjastolaisille on luvassa lisää peliaiheisia koulutus- ja verkostoitumistapahtumia. Verkostoon pääsee kätevästi liittymään täältä.

Kuvituskuva jamboard-sessiosta: Minkälainen olisi unelmien pelitapahtuma?

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *