Tee kirjastostasi numero ja kutsu päättäjä kylään – työpajassa kehitettiin vaikuttavuutta

PiKen kehittämiskirjastopäivässä työpajailtiin kahden tunnin vaikuttavuuskiihdyttämössä. Keskustelu oli innostunutta ja uusia kontakteja solmittiin. Tässä aukikirjoitettuna työpajan tuloksia. Työpajan vetivät suunnittelija Lepe Parviainen, projektisuunnittelija Salla Hyökki ja koordinaattori Jarkko Rikkilä.

Ennen yhteistä keskustelua Sari Kanniainen Hankasalmelta ja Henna Kaukoniemi Orivedeltä alustivat vaikuttavuusaiheesta omien kirjastojensa osalta. Sarin esitys löytyy täältä ja Oriveden terveisiin voit tutustua täällä.

Tämän jälkeen jakauduttiin ryhmiin, jotka olimme luoneet mahdollisimman monipuoliseksi ilmoittautumisten yhteydessä ja värikoodanneet ryhmien tunnukset valmiiksi nimilappuihin.

Vaikuttavia onnistumisia

  • Hankasalmi: Hankasalmelaisia kuvia osallistava lyhytelokuva Hankasalmella / Sadunlukijoiden vapaaehtoisrinki Hankasalmen kirjastossa
  • Joutsa: Lisääntynyt, onnistunut yhteistyö senioreiden päivätoiminnan kanssa
  • Jämsä: Elämänlaatuyksiköiden yhteinen luentosarja
  • Karstula: Omatoimikirjasto mahdollistaa ihmisten käynnin kirjastossa haluamaansa aikaa
  • Keuruu: Keuruun veräjä -kotiseutusivusto luo yhteisöllisyyttä ja levittää tietoa Finnan kautta valtakunnalliseksi
  • Kihniö: Uusi kalustus ja lainausautomaatti, suunnittelurahaa AVIlta, toteutus budjettirahoin
  • Koilliskeskus: Tampereen Koilliskeskus on hyvinvointikeskus, jonka alla toimivat toisiaan tukien kirjasto, nuorisotila ja neuvolapalvelut
  • Korpilahti: Kokoontumistilojen käyttö (eläkeläiset, sydänyhdistys, martat, kirjapiiri…)
  • Kyyjärvi: Muutto ja ”kotiutuminen” uusiin tiloihin
  • Lievestuoreen ja Leppäveden lähikirjastot: Omatoimipalvelut käyttöön pitkän puserruksen jälkeen Laukaassa / Neuvottelutila, joka on kyläläisten varattavissa, ja jossa nuoret voivat muuna aikoina oleskella häiritsemättä muita
  • Luhanka: Aikuisten lukupiiri on jatkunut pääkirjastossa yli kymmenen vuotta, hyvin osallistujia
  • Muurame: Saatiin rekrytoitua kirjastoon kirjastopedagogi ja uuden tekijän myötä uutta verta koko työyhteisöön
  • Orivesi: Asiakkaat kokevat kirjaston tärkeäksi ja läheiseksi, nurinaa kun kesäaukiolo alkoi jo toukokuussa / Nuorille saatu hengailutilaa
  • Parkano: Vauvan päivän vietto yhdessä vapaa-aikatoimen kanssa (lorut, sadut, tarjoilu, tanssi…)
  • Ruovesi: Yhteistyökuviot organisoitu vapaaehtoistoimijoiden kanssa (lukuhetket palvelutalossa, virkistyshetket…)
  • Saarijärvi: Kirjastoauton ulkonäköpäivitys tuotti hyvää palautetta
  • Tikkakoski: Yhteistyö nuorisopalvelun kanssa (tilat samassa rakennuksessa, yhteisiä
  •  asiakkaita, yhteisiä pelisääntöjä)
  • Toivakka: Kirjaston ja koulun välinen yhteistyö saatu suunnitelmalliseksi ja toistuvaksi
  • Toivakka: Lukupiiritoiminta vakiinnuttanut paikkansa
  • Urjala: Toimiva kouluyhteistyö, tulevat mielellään kirjaston tapahtumiin
  • Uurainen ja Äänekoski: Hyvää yhteistyötä hankkeissa (kirjailijavierailu, vinkkaus)
  • Uurainen: Iltakirjasto lokakuun lopulla, useita yhteistyökumppaneita / Kirjakassit kyläkouluille

Ryhmät pohtivat seuraavaksi vaikuttavuuteen liittyviä kehityskohteita yhdessä. Keskustelun jälkeen nämä käytiin yhteisesti läpi ja vetäjät teemoittelivat nostot viiteen kategoriaan: 1. Markkinointi ja viestintä, 2. Osallistaminen ja yhteiskehittäminen, 3. Tilat, 4. Päätöksentekoon vaikuttaminen ja 5. Tietojohtaminen. Tämän jälkeen teemoihin haettiin ratkaisuehdotuksia vapaamuotoisesti jutellen.

1. Ratkaisuja markkinointiin

  • Erilaisilla keinolla erilaisia kohderyhmiä, valitse siis oikea kanava vaikuttamiselle ja markkinoinnille
  • Paikallisradion ja TV:n hyödyntäminen ja yhteistyö
  • Jalkautuminen tapahtumiin
  • Popup-kirjastotoiminta
  • Markkinointisuunnitelma, vaikka karkeakin
  • Ruohonjuuritason markkinointi, ”puskaradio” on tehokkain väline
  • Eläimet toimivat aina! Esim. lukukoira – missä lukuhauki? (toim. huom.)
  • Valmiit puffit tapahtumista paikallislehteen!
  • Virkeä some on tosi tärkeä
  • Palsta paikallislehteen kirjastoille
  • Monien eri kanavien hyödyntäminen
  • Tilastojen hyödyntäminen kohderyhmien mukaan
  • A-ständi kylälle keskeiselle paikalle kirjaston palveluja markkinoimaan
  • Tiedotuskalenteri
  • Mini-kirjastoauto tms. (jos ei ole omaa kirjastoautoa…)
  • Suunnitelmallisuus: vuosikello, työnjako, välineet ja yhteistyö

2. Ratkaisuja yhteiskehittämiseen

  • Ole mukana kumppanuuspöydässä ja muissa toimijoiden yhteistyössä
  • Kokoa työryhmä suunnittelemaan koulun ja kirjaston yhteistyötä, ota mukaan eri luokka-asteiden ja aineiden opettajia
  • Nuorisovaltuusto ideoimaan
  • Asiakasraati
  • Suullisen asiakaspalautteiden ja kommenttien kirjaaminen ylös
  • Kirjastokahvit! Saa esittää toiveita ja ideoita sekä keskustella palveluista
  • Kummiluokka yhteistyöhön
  • Palvelumuotoilun menetelmien hyödyntäminen ja ymmärrys
  • Palautelaatikko kirjastoon
  • Täsmäkyselyt
  • Asiakastilanteissa kuultujen toiveiden kirjaaminen
  • Vertaisvinkkaus ja vinkkauksen open stage -konsepti

3. Ratkaisuja tiloihin

  • Muunneltavuus, opasteet ja esteettömyys tärkeää huomioida
  • Muunneltavuus kaiken a ja o, hyllyt pyörillä, siirreltävät väliseinät yms.
  • Tekstiilien merkitys ja akustiikka on todella tärkeää huomioida
  • Koko kirjastotilan muuntojoustavuus
  • Uskalla sanoa arkkitehdille vastaan!!! 🙂
  • Opiskele rakennushankkeen koko prosessi, jotta tiedät missä mennään
  • Uskalla tehdä rohkeasti muutoksia, esim. poistoja ja sitä myöden hyllyjen siirtoja jne.
  • Helposti siirreltävät kalusteet (pyörät alla)
  • Naapurikirjastolaisen havainnointi omaan kirjastoon (+ palaute)
  • Benchmarkkaus muissa kirjastoissa ja AVIn opintomatkat
  • Tilasuunnitteluprosessin selvittäminen etukäteen
  • Jaetut tilat kunnan yksiköiden kanssa
  • Tilasuunnittelijan käyttäminen
  • Kirjaston palveluiden tunnetuksi tekeminen piktogrammein tai muilla yksinkertaisilla opasteilla

4. Ratkaisuja päätöksentekoon vaikuttamiseen

  • Kerro tarinoita ja anekdootteja kirjastosta
  • Yhteistyö paikallislehden kanssa
  • Tee kirjastostasi ”numero”
  • Valmistautuminen etukäteen, kirjaston merkityksen ja vaikutuksen sanallistaminen itselle
  • Varmuus omasta tekemisestä
  • Kunnan lautakunnan kutsuminen kirjastoon talkoisiin on pidetty esim. tarroitustalkoot
  • Kutsu päättäjiä kylään
  • Päättäjävaikuttamisen yksi keino on Kontulassakin sovellettu Learning Cafe
  • Suora yhteys päättäjiin
  • Käy lounaalla henkilökunnan ruokalassa samaan aikaan päättäjien kanssa
  • Tiivis yhteistyö muiden kunnan toimijoiden kanssa, esim. kirjastojen sitominen kouluun
  • Ota päättäjät mukaan kirjaston kehittämiseen

5. Ratkaisuja tietojohtamiseen

  • TEA-viisarin tietojen käyttö ja hyödyntäminen
  • Hyödynnä tilastoja ja laske suoritteille hinta!
  • Vaikuta luvuilla
  • Tiiviit esitykset tilastotiedoista
  • Asiakaskyselyiden tietoja pitää oikeasti hyödyntää
  • Dramatisoitu esitys kirjastotilastoista
  • Tilastojen hyödyntäminen kohderyhmien määrittelyssä
  • Benchmarking suunnattuna muille aloille ja kirjastoalan ulkopuolelle

Päivän muut esitykset

Vaikuttavuus ja kirjasto / Seija Laitinen-Kuisma
Vaikuttamisen näköaloista pienemmille kirjastoille / Mika Mustikkamäki
Näin markkinoin kirjastoa nollabudjetilla / Anu Satukangas
Sallassa puhalletaan yhteen hiileen – Vuoden kirjastokunta -yleisöäänestyksen voittajan reseptit / Suvi Seppälä
Kirjasto on osa yhteisöä / Sari Kanniainen

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *