Uusin askelin esimiestyöhön 20.9. ja 29.10.

Tarjoamme huippuluokan esihenkilökoulutusta syksyllä, pohjautuen Asiakaspalvelu PiKe-kirjastoissa – Uusin askelin kohtaamisiin -julkaisuun. Koulutuksen tehtävänä on asiakaspalvelututkimuksen parannuskohteiden jalkauttaminen oman yksikön arkeen johtamismuotoilun keinoin.

Workday Designersin meille räätälöimään kokonaisuuteen sisältyvät kaksi työpajaa (Tampere ja Jyväskylä), havainnointijakso sekä testaus omassa yksikössä. Työpajat järjestetään tasapuolisesti Tampereella ja Jyväskylässä, tarkoituksena edistää myös PiKen esimiehien verkostoitumista.

Työpajojen ajat

Pe 20.9. Tampere, pääkirjasto Metso, Lehmus-Sali
Pirkankatu 2, 33110 Tampere
Klo 09.30 – 16.00

Klo 11.30 – 12.15 Lounas (omakustanteinen)
Klo 14.00 Kahvi (kehittämiskirjasto tarjoaa)
Muut tauot työskentelyn lomassa

Ti 29.10. Jyväskylä, pääkirjasto, Unonsali
Vapaudenkatu 39 – 41, 40100 Jyväskylä
Klo 09.15 – 15.45

Klo 11.30 – 12.15 Lounas (omakustanteinen)
Klo 14.00 Kahvi (kehittämiskirjasto tarjoaa)
Muut tauot työskentelyn lomassa

Koulutuksen aihepiiri

Erottuvan ja mieleenpainuvan asiakaskokemuksen kirjastossa tuottaa työssään viihtyvä työntekijä. Hyvä asiakaskokemus ja työntekijäkokemus ovat saman kolikon kaksi kääntöpuolta.

Siinä missä asiakaskokemuksen kehittäminen tapahtuu asiakkaiden ymmärtämisen pohjalta, myös työntekijäkokemuksen kehittämiseen tarvitaan työntekijäymmärrystä. Tätä voidaan kehittää aivan samaan tapaan kuin organisaation tarjoamia palveluita. Palvelumuotoiluprosessi ja -menetelmät tarjoavat oivalliset työkalut kehittämiseen.

Palvelumuotoiluprosessia ja -menetelmiä sovelletaan oman esimiestyön kehittämiseen. Osallistujat kuljetetaan palvelumuotoiluprosessin läpi, ja muotoillaan PiKen tutkimuksista esiin nousseisiin kehityskohtiin ratkaisuja. Ideoita testataan sekä kehitetään omassa työyhteisössä ja työn osana.

Koulutuksessa harjoitellaan tulevaisuuden työelämätaitoja muotoiluprosessin osana ja osallistujat saavat arkisen esimiestyön tueksi uusia, palvelumuotoilusta tuttuja menetelmiä, joiden avulla he voivat osallistaa omia työntekijöitä palveluiden kehittämiseen asiakaslähtöisesti.

Esimiesvalmennuksen sisältö

Ennakkoinfo (noin 2-3 viikkoa ennen 1. koulutuspäivää)
– Osallistujat saavat ennakkotehtävät

Havainnointijakso
– Osallistujat havainnoivat työntekijöiden tarpeita ja peilaavat niitä PiKen asiakastutkimuksesta nousseisiin kehityskohtiin

Työpaja 1 / Tampere: Pe 20.9. klo 9 – 16, pääkirjasto Metso, Lehmus
– Mikä on oman työyhteisön keskeisin haaste/kehityskohta/ongelma?
– Millä eri keinoin omassa työyhteisössä voidaan lähteä ratkomaan ongelmaa?
– Millä eri keinoin ideoita voidaan testata omassa työyhteisössä?

Testaus omassa kirjastossa / yksikössä / osastolla
– Osallistujat kehittävät omassa työyhteisössä uusia käytäntöjä, osallistavat omaa henkilöstöä kehittämisen uusilla menetelmillä ja/tai kokeilevat uusia esimiestyön käytäntöjä arkisessa työssä

Työpaja 2 / Jyväskylä: Ti 29.10. klo 9 – 16, Jyväskylän pääkirjasto, Unonsali
– Mitä tehtiin, mitä opimme (reflektio)
– Miten jatkamme tästä eteenpäin? (Paluu muotoiluprosessissa taaksepäin)
– Uuden testaussuunnitelman tekeminen

Lisätiedot:
Koordinaattori Jarkko Rikkilä
040 800 7828 / [email protected]

1 ajatus aiheesta “Uusin askelin esimiestyöhön 20.9. ja 29.10.”

  1. Paluuviite: PiKe-uutiset 4/2019 – Syksyn koulutukset – PiKe-Extra

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *