Tablettitestauksen tuloksia ja vinkkilistaa!

Tablettitestiryhmä on ahkeroinut tämän syksyn testailun parissa. Mukana on asiakaspalvelun ammattilaisia pitkin PiKe-aluetta. Olemme kokoontuneet kolme kertaa Skype-kokouksiin, joissa olemme käyneet läpi tabletin mahdollisuuksia ja haasteita asiakaspalvelussa. Olemme miettineet hyviä vinkkejä siitä, mihin tabletteja voisi käyttää asiakaspalvelussa ja työssä. Tässä listausta niistä:

Tabletti asiakaspalvelussa ja työvälineenä – vinkkejä

  • Näkökulmana asiakaslähtöisyys ja mobiilius:  Käytämme samoja laitteita ja ohjelmia kuin asiakkaat, Liikumme tilassa asiakkaiden kanssa jalkautuen aktiivisesti
  • Nopeaa tiedonhakua netissä esim. tapahtumien tarkistamista, kirjasarjojen tarkistamista
  • Verkkokirjastosta voi tarkistaa kirjojen saatavuuden
  • E-aineistojen esittelyä voi tehdä asiakaspalvelutilanteessa tai tapahtumissa
  • Hyvä apuväline – pienempi koko voisi toimia esim.minitabletti tai isompiruutuinen kännykkä vaihtoehtoisesti
  • Antaa signaalin asiakkaille siitä, että olemme käytettävissä
  • Tabletti voi olla yksi tunniste, josta asiakkaat meidät tunnistaa
  • Voi käyttää vinkkauksissa ja satutunneilla
  • Hyllyvarausten etsinnässä apuna
  • Varastohakuja tehdessä mukana
  • Kokoelmatyössä: kadonneet ja nollalainat
  • Poistamisen apuvälineenä
  • Voi Skypettää

 

Tablettitestailun yhteydessä on tullut esiin monia käyttöön liittyviä puolia. Asiakasnäkökulmasta katsoen tabletti tarjoaa meille mahdollisuuden käyttää kirjastotilassa samoja laitteita, joita asiakkaamme käyttävät. Voimme katsoa asiakkaan kanssa yhdessä tabletilta e-aineistoja ja tarkistaa verkkokirjastosta kirjan saatavuuden. Samalla voimme vapaasti liikkua tilassa asiakkaan kanssa etsien kirjoja.

Haasteita löytyy myös. Miten kannamme tablettia tilassa ja onko tabletin käyttö helppoa? Kantohihna on ehdoton etu tässä asiassa. Tekniikkapuoli pitää olla myös kunnossa, jotta sujuva käyttö onnistuu. Auroran html5-version käyttö onnistuu kyllä laitteella, mutta kehitettävää riittää, jotta sujuva mobiilikäyttö olisi mahdollista. Kysymyksiä leijuu siis edelleen ilmassa.

Saimme testailun käynnistettyä ja päätimme, että jatkamme sitä edelleen ensi vuonna.

Joukkoomme mahtuu lisääkin testailijoita, joten ota yhteyttä projektisuunnittelijaan ([email protected]) ja ilmoittaudu mukaan!

Tablettitestiryhmän kokousmuistiot, joista voitte lukea tarkempia huomioita, tulevat luettaviksi Asiakaspalveluhankkeen sivulle.

2 ajatusta aiheesta “Tablettitestauksen tuloksia ja vinkkilistaa!”

  1. Hyvä artikkeli. Antoi monta ajatusta:
    – Minitabletti ehdottomasti! (ehkä sukupovikysymys, mutta ainakaan minä en ole oppinut tabletilla monisormisesti kirjoittamaan) – neljä muutakin pohdintaa tähän.
    – tablettien “kuratointi”: Esiasetukset / henk.koht-asetukset overwrite pilvestä. -> erit. Ilmaisaineistojen näkyvyys ja käyttä paranee – osa kirjaston palvelumuotoilua erityisen ajankohtaisella ja digitaalisesti kevyesti toteutettavissa olevalla osa-alueella.
    – työntekijöiden henkkoht työkoneet vai työvupron yhteiset vuorotäppärit?

    Mutta paras oli tuo mintabletti. Yksi puuttuu: Muovailuvahamainen tahmakotelo, jolla laitteen voi kiinnittää pikasessiota varten hyllynpäätyyn tai pöydänkulmaan.

    Mukavaa viikonloppua. Tämä virkisti (pakko mennä päivän musakeikoilöe, alkaa oikeastaan olla kiire. Siksikin lyhytsanaisesti. Y t .kariblomstet

    1. Moikka!
      Kiitos kommenteista – kiva, että artikkeli antoi ajatuksia! Kokemuksia on hyvä jakaa 🙂
      t. Salla

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *