Syteen vai someen? E-aineistojen mahdollisuuksista poikkeusaikana

Kuvassa on vihreä ovi joka on lukittu ketjulla.

Kirjastojen e-aineistojen markkinointi on aina ajankohtainen aihe. Enpä olisi arvannut maaliskuun alussa e-aineistojen markkinointi -digikahveja suunnitellessani, kuinka hämmentävän ajankohtainen aihe tänä keväänä onkaan.

Uskallan veikata, että poikkeustilan aikana ihmiset sekä tarvitsevat ajanvietettä, että he myös viettävät entistä enemmän aikaa sosiaalisen median parissa. Kirjastoilla on onneksi jo olemassa hyviä sometilejä, joilla on jo valmiiksi seuraajia. Kiinnostavien sisältöjen tuottaminen someen sekä toisaalta tarjolla olevien aineistojen markkinointi somen kautta on enemmän kuin perusteltua juuri tällä hetkellä. Hyvien sisältöjen tarjoaminen sometileillä tuo puolestaan lisää seuraajia.

Tutustu tileihin, lainaa parhaat ideat

Miten e-aineistoja kannattaisi markkinoida somessa? Tähän on varmasti todella monta vastausta ja erilaisia ratkaisuja. Kannattaa muistaa, että kaiken ei tarvitse olla viimeisen päälle suunniteltua, kunhan pidetään huolta tekijänoikeuksien noudattamisesta.

Esimerkkejä e-kirjojen ja e-äänikirjojen markkinointiin löytyy hakemalla esim. Instagramista aiheenmukaisilla hashtageilla, kuten #ekirja #ebook #audiobook #äänikirja ja niin edelleen. Kannattaa ottaa hetki aikaa, selailla sometilejä ja merkitä muistiin parhaimmat löydöt. Otetaan rohkeasti mallia kaupallisilta toimijoilta ja bloggareilta. Houkuttelevaa esillepanoa ja kauniita aineistokuvia voidaan pienellä panostuksella toteuttaa meilläkin. Alla pari esimerkkiä Instagramista:

Visuaalisia esitteitä someen?

Sivut, joille on koottu kaikki kirjaston tarjoama e-aineisto yhteen, ovat hyviä ja paikallaan. Ehdotan kuitenkin, että ei heitetä kirjaston Facebook-tilille kokonaista pinoa e-aineistolinkkejä teksteineen, ja sen jälkeen pyyhkäistä käsiä farkkujen lahkeisiin palaten “oikeisiin töihin”. Sen sijaan voitaisiin kokeilla e-aineistojen käytön avaamista ja visualisointia eli eräänlaisten some-esitteiden laatimista. Somessa kannattaa esitellä yksi asia kerrallaan tai paloitella sisältö useaan eri viipaleeseen, jolloin mahdollisesti mutkikaskin kokonaisuus saadaan helpommin sulateltavaan muotoon.

Askel eteenpäin monikanavaiseen asiakaspalveluun!

Sisältöjä ja niiden käyttöä voisi avata muullakin tavoin kuin kuvallisesti. Kokeiltasiinko vaikkapa e-aineistojen käyttöön ohjaavia videoita: “Kirjastonhoitaja N.N. tässä moi, ajattelin näyttää teille miten saatte varattua e-äänikirjoja…” tai vaikka live-lähetystä Facebookiin tai Instagramiin? Tai pidettäisiinkö etälukupiiriä koko kansa lukee -kampanjan e-kirjoista? Aiheesta on helppo livetä eteenpäin, live-kirjasto-podcasteihin tai muidenkin kuin kirjastotoimijoiden kulttuuri- ja ajanvietesisältöjen nostoihin.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *