Kirjastolaisille suunnattu kokoelmatyöaiheinen verkkokurssi Libopissa näki päivänvalon helmikuussa 2022. Se kannustaa kirjastoammattilaisia keskustelemaan ja täydentämään osaamistaan käytännön kokoelmatyöstä, siihen liittyvistä asiakirjoista ja kokoelmatyön digitaalisesta ulottuvuudesta. Itsenäisesti suoritettavan, vapaavalintaisen verkkokurssin rinnakkaiseksi suoritustavaksi muodostui kehittämiskirjastovetoisesti myös opintopiirejä ympäri Suomea.

Kokoelmatyön ydintä tamperelaisittain

Akepike lähti toteuttamaan toukokuussa 2022 opintopiiriä kurssin suorittamisen tueksi pikeläisellä fokuksella. Tarkoituksena oli myös pilotoida myöhemmin tulossa olevia PiKen ASPA-ajokortin opintopiirejä.

Opintopiiriin osallistui kolme Tampereen kaupunginkirjaston työntekijää, Heidi Eriksson, Petra Unkila ja Hanna Ronkainen kirjaston eri yksiköistä ja eri vaiheissa kirjastouraansa. Tämä tuotti leivonnaisten ohella hedelmällistä keskustelua erityisesti Tampereen ja PIKI-kirjastokimpan kokoelmatyöstä ja sitä ohjaavista asiakirjoista eri aikoina.

Jaettua ymmärrystä ja tulevia kehityssuuntia kohti

Pienten kirjastojen suhde kokoelmatyöhön, poistettujen aineistojen jatkokäytön mahdollisuudet sekä kokoelmien painotukset erilaisten tekoälyavausten yleistyessä kiinnostivat erityisesti tulevaisuuden ja tiedolla johtamisen valossa. Samaten se, millaisissa yhteyksissä esimerkiksi aineiston valintaperiaatteita avataan asiakkaille.

Näkökulmia ja kohtaamisia pikeläisiltä eri kirjastoista suorastaan odotetaan, tästä olimme opintopiirissä yhtä mieltä. Kokoelmatyö on kirjastoalan osaamisen ydintä. Erilaisten keskustelujen kautta tavoitetaan sen monipuolisuutta eri kirjastoissa ja yksiköissä ja voidaan yhdessä tutkailla sen tarpeita kehittyä.

Erilaisia tapoja käyttää Liboppia ja opintopiirejä

Kirjastolaisilla on vaihtelevia kokemuksia Libopin käytöstä työssään. Opintopiirissämme oli mukana ensikertalaista ja useampia kursseja käyneitä. Kehittämislinssit kohosivat silmille pohdittaessa yhdessä, kuinka Liboppi nykyisellään vastaa erilaisten kurssilaisten tarpeisiin.

Opintopiiri tarjosi mahdollisuuden palata alustalle tutkimaan muutakin kurssitarjontaa. Varsinaisen kurssin suorittamisen jälkeen se voi tuoda syyn palata itse kurssille myöhemmin takaisin syventämään osaamistaan kurssiaiheesta.  Tai kirjastolaisten verkottuessa valtakunnallisesti myös kaikille suunnatuilla kursseilla, yksittäinenkin opintopiiri motivoi hetkeksi puhtaasti seuraamaan kurssialueelle kertyneitä keskusteluja, oman suorituksen valmistumisen jälkeenkin.

Nähdään syksyllä PiKen ASPA-ajokortin opintopiireissä!

Teksti: Juliaana Grahn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.