Virtuaalitodellisuuden avulla luodut kirjastopalvelut

Luet parhaimillaan 0 vastausketjuja
  • Julkaisija
    Artikkelit
    • #28435 Vastaa
      Leena Parviainen

      Ideana on kehittää etänä käytettäviä kirjastopalveluja tai kirjaston esittelyjä, jotka perustuvat virtuaalitodellisuuteen. Alkuperäinen idea on peräisin AKE PiKen Virtuaaliympäristöt-koulutuksesta.

      • ”Virtuaalikirjasto”, 360-kameralla kuvattu kirjastotila
      • Tällä hetkellä löytyy aika hyviä ratkaisuja ainakin kevyeen toteutukseen, jossa kirjastotilassa ”hypitään” yhdestä 360-kuvatusta näkymästä toiseen. Jos otetaan vapaa liikkuminen kirjastossa, tarvitsee tehdä laajempi tilan mallinnus ihan mallintamalla tai esimerkiksi photogrammetrialla (MN)
      • käytetään etänä esim. kotoa, ”holodekki”
      • tarvitsee VR-lasit tai mobiililaitteen (olisi hyvä että tuettaisiin useita eri käyttötasoja)
      • voi liikkua virtuaalisessa kirjastotilassa, asioida, osallistua, varata fyysistä aineistoa
      • voi opetella kirjaston käyttöä kotoa tai kokea kirjastotilan menemättä paikan päälle
      • kirjaston karttapohja käyttöliittymänä
      • voi kokea kirjaston tapahtumia etänä (Tämä olisi muusta ratkaisuista hieman erillinen idea, koska tarkoittaisi live-yhteyttä. Toki ei-reaaliaikaisessa virtuaaliympäristössä voisi olla joku alue, jossa voidaan käynnistää live-lähetys VR-muodossa (MN) – tai voisi olla tallenne, joka tarjotaan virtuaaliympäristössä?)

       

      http://jultika.oulu.fi/files/nbnfioulu-201906062472.pdf

      http://publiclibrariesonline.org/2016/02/virtual-reality-in-the-library-creating-a-new-experience/

Luet parhaimillaan 0 vastausketjuja
Vastaa aiheeseen: Virtuaalitodellisuuden avulla luodut kirjastopalvelut
Tietosi: