10 askelta – Treeniohjelma kirjastollesi, easy level

PiKe-kirjastojen kiertäminen ja uuden kirjastolain jumppaaminen ovat alkaneet jäsentämään tähän mennessä opittua ja koettua tsekkauslistojen muotoon. Aito muutos syntyy konkreettisella jalkatyöllä ja ihmisten kohtaamisella. Näyttää siltä, että meillä on hahmottumassa kirjastojen treeniohjelma!

Armahdamme lomilta palaajat, siksi operoidaan vielä iisillä levelillä.

Askel 1. Siivoa kirjastosi

Lähde kierrokselle omaan kirjastoosi. Ota alas kaikki eilisen ohjelappuset. Laita kierrätykseen vanhentuneet mainokset, rypistyneet ohjeistukset, repsottavat kieltotarrat, hämärät kirjastokäsitteistöt, kellastuneet laminoidut ohjeet, muovitaskut ja hämärät kansiot. Siivoa työtilojen ilmoitustaulut ja päivitä niiden ilme. Printtaa PiKe-Extran ja kehittämiskirjaston yhteystiedot luettavaksi täältä. Siivouksen jälkeen voit laatia ohjeistukset uudelleen käyttäjälähtöisesti ja yhdenmukaisesti – vai tarvitaanko niitä?

Askel 2. Järjestä tila uudelleen

Katso kirjastotilaa asiakkaan silmin. Onko aineistolle varattu kapasiteetti pysynyt samana vuosikymmeniä? Voiko kirjastossa harrastaa ja tehdä töitä? Kirjastosta tulee lain mukaan löytyä tiloja oppimiseen, harrastamiseen, työskentelyyn ja kansalaistoimintaan. Järjestä näitä asiakkaillesi. Tavoitteeseen etenemisen voi aloittaa esimerkiksi poistamalla asiakkaiden tieltä turhat kärryt, lisähyllyt, esitetelineet, hiomakoneet, poistokirjahyllyt, vanhat tiskit, pöydät, barrikadit tai muut viritelmät. Ratkaisuja on monenlaisia.

Askel 3. Poista, poista, poista

Pysähdy tähän hetkeksi ja mieti. Onko fyysisen aineiston määrä kirjastossa on ylittämässä kantokykyä? Onko pakko tehdä jotain? Asian hahmottamiseen on olemassa numeraalisia tavoitteita, mutta sen voi muotoilla yleistäen: kokoelmatyötä on tehtävä niin paljon, että kokoelma on uudistuva ja monipuolinen. Jaat kokonaisuuden osiin ja alat hommiin. Opit kokoelman hallinnan ammattitaidon ja riittävän substanssiosaamisen työtä tekemällä. Saat tehdä virheitä, se kuuluu työhön.

Askel 4. Liiku, tunnista ja reagoi

Palvelu on asiakkaille tärkeää ja meille asiakkaiden kohtaaminen työn kehittämistä motivoiva tekijä. Arvostammeko tätä asiaa parhaalla tavalla? Päivitätkö taitojasi? Putsaa asiakaspalvelupiste (myös asiakkaille näkyvä takakaluste) huippukuosiin. Kevennä tiskiä ja tule lähemmäksi asiakkaita. Sovi asiakaspalvelun rooleista. Tee itsesi näkyväksi ja tunnistettavaksi asiakaspalvelun ammattilaisena. Minkälaisen kuvan haluat antaa kirjastostasi?

Askel 5. Suosittele ja markkinoi

Pientä ekstraa päälle! Kaikki rakastavat kokoelmavinkkejä ja yllätyksiä. Sinä haluat suositella aineistoja parhaalla tavalla omista lähtökohdista. Lisää suositteluhyllyjen määrää. Etsi erilaisia ja monipuolisia kulmia nostoille: Ajankohtaisia teemoja ja vaihtoehtoja yhteiskunnallista keskustelun ja uusien merkitysten pohjaksi. Rakenna suositteluissa monipuolisia näkemyksiä ja tuo esille moniarvoisuutta. Ja muista: Oma inspiroiva visiosi on tärkein, luota siihen!

Askel 6. Nosta e-palvelut esiin

Liitä kirjastotilassa erilaiset e-aineistot fyysisiin sisältöihin. Opettele käyttämään yleisimpiä laitteita ja palveluita sekä suosittelemaan palveluita asiakkaille. Huolehdi ajanmukaiset laitteet kirjastoosi. Ideoi yhdessä kollegoiden kanssa, minkälaisia tapoja e-aineistojen esittelylle on olemassa? Voidaanko esimerkiksi hankkia isoja näyttöjä e-lehtien lukemiseen? Voidaanko löytää yhteistyökumppaneita? Miten ihmiset saadaan mukaan vertaisopastamaan? Ymmärrys mediaympäristön muutoksesta auttaa markkinoimaan sisältöjä oikealla hetkellä.

Askel 7. Hyödynnä jo tehtyä ja seuraa isoa kuvaa

Tee aktiivisesti tunnetuksi valtakunnallisesti tuotettuja sisältöjä. Muokkaa valmista sisältöä omassa työssä. Valtakunnalliset palvelut tuottavat paljon materiaaleja ja visuaalisuutta, joita voidaan hyödyntää kirjastossa laajasti. Ole osa isompaa ja keskustele aktiivisesti kehittämisestä omasta näkökulmastasi. Tee kirjastojen uusi ilme tunnetuksi ja opiskele asioita videosisältöjen avulla. Kommentoi ja anna palautetta yhteisen asian puolesta. Sisäistä kirjastolaki.

Askel 8. Kerro kanavista

Miten kirjaston monikanavaisesta (verkkokirjasto, some, chat, henkilökohtaiset suosittelijat jne.) asiakaspalvelusta kerrotaan asiakkaille kirjastotilassasi? Tutustu sosiaalisen median palveluihin ja pohdi, miten kirjaston presenssi eri välineissä voisi parantaa asiakkaiden tietämystä uusista ja vakiintuneista palveluista. Etsi yhteistyössä ratkaisuja mainostaa somessa, nämä tuottavat valtavaa lisäarvoa. Mieti ennakkoluulottomasti uusia väyliä lisätä asiakaspalvelua verkossa.

Askel 9: Löydä omat vahvuutesi

Löydä omat vahvuutesi työntekijänä ja tunnista, mikä on teidän kirjaston oma juttu. Kokoelmadataa on seurattava, mutta profiloitumista voi tehdä myös kehittämällä omia vahvuuksia. Kuuntele tarkasti pieniäkin signaaleja asioista, joita asiakkaat pitävät tärkeänä. Valitse näistä muutamia, joita pyrit kehittämään arjessa pitkäjänteisesti. Minkälainen minun kirjastoni on? Minkä asian me teemme erityisen hyvin? Millä positiivisella tavalla kirjastomme erottuu muista?

Askel 10. Rakenna kohtaamisia

Kirjastolain mukaan yksi yleisen kirjaston tehtävistä on yhteiskunnallisen ja kulttuurisen vuoropuhelun edistäminen. Pohdi, miten voit edistää tätä kehitystä omalla alueellasi ja kunnassasi. Löydä keskeiset tahot ja suunnittele toimintaa pitkällä tähtäimellä. Mitkä kumppanuudet ovat rakentamisen arvoisia? Mitkä vaativat kädenojennusta kirjaston puolelta? Tällä nimittäin muovataan jatkuvasti uudelleen kirjastosi syvää ydintä – kulttuuria ja sivistystä.

2 ajatusta aiheesta “10 askelta – Treeniohjelma kirjastollesi, easy level”

  1. Paluuviite: Kohti parempaa asiakaskokemusta – Kirjastoklubi

  2. Paluuviite: Omat palvelut, rohkeus ja joustava asenne ovat digiosaamisen perusta – PiKe-Extra

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *